våldtäkt/ sexuellt övergrepp

detta ämne är något som ligger mig varmt om hjärtat. jag har fått många inblickar i vad folk runt mig tycker om det och hur de tycker man ska behandla män/kvinnor som kan göra något så oförlåtligt som en våltäkt eller ett sexuellt övergrepp mot barn eller vuxna. många ville bara slåsönder personen eller tyckte det var dåligt att vi i sverige avskaffat dödstraffet. vilket inte jag tycker. även om dessa människor är världa en andra chans, ja de har gjort fel men antagligen har det hänt något i deras liv som påverkar deras handlingar. okeej det ger dom inte rätt att ge någon annan traumatiska minnen. men samtidigt är det väldigt sjuka människor som har förmågan att göta något sådant så frågan är varför inte samhället förindrar det? det kanske inte märks för många är bra på att dölja att någo är fel och inte stämmer men a något borde man kunna göra. en sak som jag tycker är viktigt är skolan! vi borde ta ut mer information i skolan. vi hade en skuld diskution på tänkar timmen angående vems fel det är att det händer och hur pass mycket kläder spelar roll. hela klassen lade skulden på tjejen och sade att allt hängde på hennes kläder. har hon kort kjol får hon skylla sig själv. men snälla hallå vakna upp. ungdommarna idag blundar för verkligheten? om någon tänker bli psykolog måste de tänka om. skulden är inte den uttsattes. personen som begick brottet måste ta på sig skulden! folk som finns runt personen som blev utsatt måste finnas och stötta klara det inte det ska de söka hjälp en person som är utsatt för brott mår oftast väldigt väldigt dåligt efteråt. den kanske inte klarar att prata om det direkt men sen när det behövs så kommer allt väldigt fort... folk måste även peppa andra att våga anmäla. även om det inte går upp till rättegång måste man visa att det som begott brottet gjort fel det finns ett så otroligt stort mörker antal i sverige i nuläget så man blir rädd. så samhället måste vakna visa att de finns. ja visste inte ens att sös hade en motagning för våldtagna kvinnor, där bara kvinnor/tjejer vistas.  så nu vet ni det oxå.

ha en bra kväll och tänk lite på det ni läst det har betydelse.



en bok som kan vara bra att läsa för att förstå personerna bättre och även de som varit uttsatta för något sådant här för o förstå att de ej är ensama är   "Kort kjol"  jag har läst den boken flera flera gånger och den har bettyt så otroligt mycket för mig och min kunskap. det är en helt fantastisk bok som man fastnar för och vill veta hur det går för flickan.



en bok som även den bettyt väldigt mycket för mig är " våldtagen men jag är fanimej inget offer "  den är skriven av caroline malmberg willfox. och är oxå en helt underbar bok som ger inblick i hur det är men att livet faktiskt kan gå vidare. den är även från olika synvinklar så nära och kär till en sårad perosn kan läsa den och så hur hennes nära hade det. den är indelad så hon berättar lite sen får även hennes mamma syster mammas kille med mera berätta hur det var. hur dom klarade allt och försökte gå vidare. så det är en bok värld att läsa.



ni kanske tror jag gör någon slags reklam för böcker nu men nej. jag vill bara hjälpa dem som har det svårt. jag fick själv hjälp med de svåra jag hade och om ja då vet saker som är bra så vill jag föra det vidare man ska fortsätta kämpa och ta sig vidare och med folk runt sig som bryr sig så blir det en bra kamp som man klarar, man måste tro på att folk älskar en för den man är och inte föraktar en för det man varit med om även om det är välldigt välldigt svårt. så jag önskar en bara ett jätte stort lyckatill. hoppas det går bra för er alla...



( alla bilder är från google.se )

Kommentarer
Postat av: jojje

jag håller med dig lite i vad du skriver o vist dom borde få en andra chans om dom kan få den utsate att må bättre o sona för sitt brott

2009-05-27 @ 14:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0