Alkoholist

dagens ämne alkoholism...

jag tar förgivet att alla vet var det är. frågan är om alla vet hur det är att leva med? jag känner ingen som jag ser som en alkoholis, dock lever jag med folk jag tycker dricker betyligt mer än vad som är norlmalt. en person som dricker för mycket har oftast olika personliheter broende på om han/hon druckigt eller inte. och människor som lever med i en beroende familj droger / alkohol förändras oftast mycket. man försöker leva efter hur den beroände mer istället för hur man själv mår. man stoppar undan sina kännslor och tar hänsyn till hur den andra mår. eller så dricker man med den beroände för att själv slippa tänka. personen som dricker får ofta mycket ångest och dricker då mer för att dämpa den och det blir oftast värre och värre.

om  man funderar på om man dricker för mycket så kan man alltid fråga folk i sin omgivning om vad det tycker. är de svårt kan man även testa att ha en vit månad eller två och se hur pass mycket klarar jag mig utan alkoholen? är den en bestämmande faktor i mitt liv? blir jag mycket förndrad när jag dricker och hur mycket dricker jag? det är viktiga frågor att ställa sig och de frågorna borde man ställa sig ganska ofta och regelbundet för du vet aldrig när du dricker mer än förut eller när du är påväg in i riskfaktorn. förändring sker fort nerot men tar lång tid upp. så det är en klok grej att hålla koll på sig själv och tänka efter.

detta ämnet är hitis svårast att skriva om då det väcker mycket kännslor som jag lagt ner då personen det gäller ligger mig varmt om hjärtat och jag vill ej såra den om den läser. så a blir inte mer än såhär skrivet. ha de gött. <3



funderar du på om en person i din närhet dricker för mycket eller om han / hon drogar gör du bäst i att fråga. även om personen kan känna sig kränkt så visar du att du bryr dig. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0